Rekonstrukcija, 1946.–1959. gads
Otrā pasaules kara beigās Bosch jau otro reizi bija zaudējis savas starptautiskās filiāles. Liela daļa uzņēmuma rūpnīcu bija pārvērstas drupās. Divas turpmākās desmitgades tika veltītas rekonstrukcijai, kā arī jaunu uzņēmējdarbības virzienu apgūšanai.
Ar ķerrām un lāpstām — Bosch rekonstrukcija
Līdz 1945. gadam sabiedroto spēku bumbas bija iznīcinājušas vairāk nekā 50% no Bosch rūpnīcām Vācijā. Kara laikā būdams nozīmīgs militāro transportlīdzekļu piegādātājs, Bosch bija kļuvis par stratēģisku mērķi. Tāpēc tagad bija pienācis laiks, lai uzņēmums attīrītu drupas, izveidotu jaunu ražotni un radītu jaunas darba vietas.
Aizdedzes sveces un katli — izdzīvošana pēckara periodā
Lai varētu atkal pieņemt darbā darbiniekus un maksāt viņiem algas, Bosch rūpnīcas drupās atsāka darbu, ražojot katlus no tērauda ķiverēm, ratiņiem un lietussargiem. Darbinieki varēja vai nu paši izmantot šos izstrādājumus, vai arī apmainīt tos pret citām pirmās nepieciešamības precēm. Kā pirmos sarežģītākus izstrādājumus sāka ražot aizdedzes sveces - sabiedroto militārajiem transportlīdzekļiem.
Roberta Boša testamenta izpildītājs un valdes priekšsēdētājs
Roberts Bošs mira 1942. gadā. Pēc 1945. gada viņa īpašumu pārvaldnieki pārveidoja sabiedrību saskaņā ar viņa vēlmēm un testamentu. Mērķis bija gūt peļņu, kā arī novirzīt daļu no peļņas labdarībai. Hanss Valcs vadīja uzņēmumu kā tā dibinātāja pēctecis līdz 1963. gadam.
Pretmonopola process - bailes zaudēt visu
Nacionālsociālistu centieni tikt pie varas visā pasaulē bija iespējami tikai ar ekonomiski ietekmīgu uzņēmumu palīdzību. Tieši tādēļ sabiedrotie mēģināja iznīcināt lielas Vācijas korporācijas, tostarp Bosch. Taču uzņēmums bija attīstījies organiski, un tas nozīmēja, ka dažas tā daļas nebija dzīvotspējīgas. Galu galā Bosch palika praktiski neskarts, lai gan tam nācās atklāt savus patentus visiem konkurentiem.
"Izgatavots visā pasaulē" - jaunas iespējas ienākšanai starptautiskajā tirgū
Pirms Hitlers sagrāba varu, vairāk nekā 50 procenti no Bosch pārdošanas ieņēmumiem tika gūti starptautiskajos tirgos. Savukārt pēc 1945. gada šie rādītāji samazinājās gandrīz līdz nullei, un uzņēmuma starptautiskie aktīvi tika atsavināti. Pateicoties labām attiecībām ar ilggadējiem partneriem un ņemot vērā strauji augošo tirgu tādās valstīs kā Brazīlija un Indija, pakāpeniski tika izveidots pasaules mēroga tīkls. Jebkurā gadījumā līdz pat 1960. gadam Bosch starptautiskās tirdzniecības rādītāji atkal pārsniedza 20 procentus.
Elegantais perfekcionisms — patērētāju tehnoloģija
Piecdesmito gadu sākumā, kad grūtie laiki jau bija pagājuši, Bosch piedāvāja tirgū izstrādājumus, kas atspoguļoja Vācijas un Eiropas ekonomisko brīnumu un apmierināja patērētāju prasības. Piemēram, tās bija virtuves ierīces un elektriskie urbji mājas darbnīcām. Pamatizstrādājumi, piemēram, automobiļu radio, tika pārdotas miljoniem.
Bosch virtuves iekārtas
"Jauna ēra" virtuvēs
Laikā, kad tirgū tika laists Bosch virtuves kombains, tam bija divi apzīmējumi. Šā modeļa apzīmējums bija "Neuzeit" (tulkojumā no vācu val. "jaunie laiki"), un reklāmā to dēvēja par "lauku sievietes palīgu". Pilsētas vidē dzīvojošiem klientiem tika apsolīts jauns, moderns mājsaimniecības tehnoloģiju laikmets, kas vienkāršotu mājas darbus.
Lauku apvidu mājsaimniecības interesēja, cik lielā mērā šī mašīna vienkāršotu liela pārtikas produktu daudzuma apstrādāšanu. Viens no iemesliem bija lielais skaits mājsaimniecību, kurās bija daudz bērnu, pārsvars, cits iemesls bija nepieciešamība ātri apstrādāt augļu un dārzeņu ražu, lai saglabātu to vēlākai izmantošanai, piemēram, sasaldējot porcijas vai pagatavojot ievārījumus un konservējot.
“Neuzeit” bija daudzfunkcionāla ierīce, kas varēja sagriezt produktus, samīcīt mīklu, rīvēt produktus, spiest sulu un pat mizot kartupeļus.
Foto: Pārdošanas scenārijs virtuves kombainam Štutgartes tirdzniecības vietā (1962. gads)
Veco favorītu atjaunošana - automobiļu degvielas iesmidzināšana
Daudzos Bosch izstrādājumos izmantotajai tehnoloģijai vēl joprojām bija pirmskara laikmeta izcelsme. Tomēr bija nepieciešami jauninājumi, lai tā kļūtu un paliktu konkurētspējīga. Benzīna iesmidzināšanas sistēma, ko Bosch izstrādāja izmantošanai gaisa kuģu dzinējos, piecdesmito gadu sākumā parādījās kā inovācija automašīnās, taču pagāja desmitgades, līdz tā kļuva par standartu.
Bosch Combi
Mājas elektroinstruments
Hobija "izdari pats" strauji augošā popularitāte kļuva Bosch par ienesīgu nodarbošanos. 1952. gadā ražoto Bosch Combi elektroinstrumentu varēja izmantot daudzos dažādos veidos atkarībā noizvēlētā papildu piederuma - kā urbis, skrūvgriezis, slīpmašīna vai pat dzīvžogu griezējs. Šis piedāvājums radīja pilnīgi jaunu uzņēmējdarbības segmentu Eiropā, kura pircēji galvenokārt bija vīrieši - viņi izgatavoja lietas paši savām rokām, lielākoties mājaspagrabstāvā vai garāžā.
Komplekts ar standarta piederumiem tika pārdots koferī vai koka kastē, ko varēja piestiprināt pie sienas. Tādējādi Bosch izstrādāja otru pamatlīniju ar elektroinstrumentiem, lai papildinātu savu profesionālo elektroinstrumentu klāstu, kas paredzēts izmantošanai būvlaukumos, piemēram, perforatori.
Foto: “Bosch Combi” mājsaimniecībām — ar tā praktisko pārnēsājamo koferi (1952. gads)
Elektronika - perspektīvs uzņēmējdarbības virziens
Bosch sāka izstrādāt elektroniskos komponentus piecdesmito gadu vidū. Pirmais elektriskais komponents bija varaktora diodes, ko Bosch sāka ražot 1958. gadā. Pēc tam sekoja tranzistori un sākot no 1970. gada - integrālās shēmas. Kritiķi to vērtēja skeptiski, taču atbalstītāji ar entuziasmu ķērās klāt pie to izstrādes, tāds bija elektronikas jomas sākums, kas tagad veido Bosch uzņēmējdarbības pamatu.