Pāriet uz galveno saturu
Bosch Latvijā
Korporatīvā vēsture

Sākums,1886. –1905. gads

1886. gada novembrī Roberts Boscs pārcēlās uz savu pirmo darbnīcu Štutgartes rietumos

Pirmie soļi uzņēmuma Bosch attīstībā: pakāpeniska neatkarība, iekļūšana automobiļu tirgū un ārpus Vācijas esošajos tirgos un pāriešana uz lielražošanu.

Grafika līkne, kas virzās augšup, cilvēks (Roberts Bošs), kas dodas pa līkni uz virsotni.

“Juceklis” — sākums

Mācekļa gadi un darbs amatnieka palīga amatā jau agri rosināja Roberta Boša vēlmi uzsākt uzņēmējdarbību. 1886. gadā viņš izveidoja smalkmehānikas un elektrotehnikas darbnīcu Štutgartē. Sākuma gados tika piedzīvoti gan kāpumi, gan kritumi, un tikai 1890. gadu vidū uzņēmums sāka strauju attīstību.

1886. gada novembrī Roberts Bošs pārcēlās uz savu pirmo darbnīcu Štutgartes rietumos ar vienu amatnieka palīgu un vienu izsūtāmo zēnu.
1886. gada novembrī Roberts Bošs pārcēlās uz savu pirmo darbnīcu Štutgartes rietumos ar vienu amatnieka palīgu un vienu izsūtāmo zēnu.
Lai klienti varētu sameklēt darbnīcu, kas atradās iekšpagalmā, 1890. gadā Bošs piestiprināja pie darbnīcas izkārtni ar uzņēmuma nosaukumu.
Lai klienti varētu sameklēt darbnīcu, kas atradās iekšpagalmā, 1890. gadā Bošs piestiprināja pie darbnīcas izkārtni ar uzņēmuma nosaukumu.
1 / 2

Pirmie izstrādājumi un pakalpojumi

Šajā laikā Roberts Bošs uzņēmās veikt jebkādas sarežģītības darbus., piemēram, elektrisko un mehānisko ierīču remontu, telefonu sistēmu un elektrisko zvanu uzstādīšanu. Kad Robertam Bošam pēc parauga bija jāizgatavo magneto aizdedzes ierīce stacionāram dzinējam, viņš to uzlaboja un tādējādi deva starta signālu magneto aidedzes ierīču ražošanai.

1896. gadā Bošs piedāvāja klientam uzstādīt tālvadības ūdens līmeņa indikatoru.
1896. gadā Bošs piedāvāja klientam uzstādīt tālvadības ūdens līmeņa indikatoru.
Kontaktu mehānisms tālvadības ūdens līmeņa indikatorā bija precīzi jāizgatavo, lai ierīce spētu paziņot ūdens līmeņa rādījumu no samērā liela attāluma.
Kontaktu mehānisms tālvadības ūdens līmeņa indikatorā bija precīzi jāizgatavo, lai ierīce spētu paziņot ūdens līmeņa rādījumu no samērā liela attāluma.
Lai arī diezgan neparasts izstrādājums, pirmajās divās desmitgadēs Bosch darbnīcās tika ražotas arī rakstāmmašīnas neredzīgajiem.
Lai arī diezgan neparasts izstrādājums, pirmajās divās desmitgadēs Bosch darbnīcās tika ražotas arī rakstāmmašīnas neredzīgajiem.
1 / 3
Attēlā parādīta magneto aizdedzes attīstība.

Dzirkstele, kas visu aizsāka — magneto aizdedze

Sākot ar 1897. gadu Bosch sāka uzstādīt uzlabotas konstrukcijas magnēto aizdedzes ierīces automašīnās, tādējādi kļūstot par vienīgo patiešām uzticamas aizdedzes piegādātāju. 1902. gadā Bosch galvenais inženieris Gotlobs Honolds atklāja vēl labāku risinājumu — augstsprieguma magneto aizdedzes sistēmu ar aizdedzes sveci. Pateicoties šim izstrādājumam, Bosch kļuva par pasaulē vadošo automašīnu detaļu piegādātāju.

Līdz ar zemsprieguma magneto aizdedzes ierīces ražošanas sākšanu 1887. gadā Bosch sāka pētīt degvielas maisījumu aizdedzes procesus.
Līdz ar zemsprieguma magneto aizdedzes ierīces ražošanas sākšanu 1887. gadā Bosch sāka pētīt degvielas maisījumu aizdedzes procesus.
Automašīnas magneto aizdedzi pirmo reizie tika izmantota 1897. gadā uzņēmuma Dion Bouton trīsriteņu automobiļos. Bija nepieciešams ieguldīt daudz laika un pūļu, lai nodrošinātunevainojamu darbību.
Automašīnas magneto aizdedzi pirmo reizie tika izmantota 1897. gadā uzņēmuma Dion Bouton trīsriteņu automobiļos. Bija nepieciešams ieguldīt daudz laika un pūļu, lai nodrošinātunevainojamu darbību.
Nozīmīgus panākumus Bosch kā automašīnu detaļu piegādātajs guva ar augstsprieguma magnēto aizdedzes sistēmu, kuru Bosch reģistrēja patentēšanai 1902. gadā.
Nozīmīgus panākumus Bosch kā automašīnu detaļu piegādātajs guva ar augstsprieguma magnēto aizdedzes sistēmu, kuru Bosch reģistrēja patentēšanai 1902. gadā.
Pirmā augstsprieguma magneto aizdedzes sistēma, Hdh tipa, ar aizdedzes sveci.
Pirmā augstsprieguma magneto aizdedzes sistēma, Hdh tipa, ar aizdedzes sveci.
1 / 4

Gotlobs Honolds

Foto: Gotlobs Honolds (1901)

The chief innovator with just the right instincts

"Kad Honolds pabeidza jaunu ierīci un nosūtīja toražošanai, tās radītā ažiotāža uzņēmumā Bosch galu galā vainagojās ar gatavu izstrādājumu."

Tādā veidā Roberts Bošs pateicās savam ilggadējam galvenajam inženierim, kurš savas darba gaitas Bosch uzsāka kā māceklis. Viņa izcilais prāts radīja ne tikai augstsprieguma magneto aizdedzes sistēmu, bet arī tādus izstrādājumus no Bosch klāsta kā apgaismošanas sistēmas, starterus un signāltaures. Gotlobs Honolds pāragri devās mūžībā 1923. gadā.

Foto: Gotlobs Honolds (1901)

Mājas īpašnieks — pirmā rūpnīca

Bošs jau bija vairākas reizes pārcēlies, pirms nolēma paplašināt ražošanu. Sākotnēji viņš gribēja iznomāt vienu vai vairākus stāvus, taču tā nenotika. Gluži pretēji - Bosch rūpnīca, kas uzbūvēta 1901. gadā, turpināja paplašināties, pievienojot apkārtējās ēkas.

Pirmā rūpnīca, kas bija uzbūvēta no dzelzsbetona, bija ļoti moderna 1900. gadā, lai arī ar renesanses laikmeta fasādi.
Pirmā rūpnīca, kas bija uzbūvēta no dzelzsbetona, bija ļoti moderna 1900. gadā, lai arī ar renesanses laikmeta fasādi.
Daži no Bosch darbiniekiem, sapulcējušies rūpnīcas pagalmā kopīgai fotogrāfijai 1901. gadā.
Daži no Bosch darbiniekiem, sapulcējušies rūpnīcas pagalmā kopīgai fotogrāfijai 1901. gadā.
Bosch darbinieki ar roku tin stiepli uz magneto aizdedzes ierīces spoles. 1900. gads
Bosch darbinieki ar roku tin stiepli uz magneto aizdedzes ierīces spoles. 1900. gads
Bosch rūpnīca dažu gadu laikā paplašinājās no vienas rūpnīcas ēkas līdz ievērojamai teritorijai (1905. gads).
Bosch rūpnīca dažu gadu laikā paplašinājās no vienas rūpnīcas ēkas līdz ievērojamai teritorijai (1905. gads).
1 / 4
Attēls ar vēsturisku automobili ar pasažieriem un ielas nosaukumu "Londona".

Soli tālāk pasaulē — pirmie tirdzniecības biroji

Uzņēmums Magnetos Simms Bosch 1898. gadā atvēra savu pirmo tirdzniecības biroju Store Street, Londonā. Gadu vēlāk tika atvērts nākamais tirdzniecības birojs Parīzē.
Uzņēmums Magnetos Simms Bosch 1898. gadā atvēra savu pirmo tirdzniecības biroju Store Street, Londonā. Gadu vēlāk tika atvērts nākamais tirdzniecības birojs Parīzē.

“…Stingra pozīcija Lielbritānijā…” — Roberts Bošs jau sen to vēlējās. 1898. gadā viņš kopā ar angli Frederiku Simmu dibināja pirmo Bosch uzņēmumu ārpus Vācijas. Tas bija pirmais solis pasaules tirgū. Drīz vien tirdzniecības biroji tika atvērti arī citās Eiropas valstīs.

Magnetos Parīzē — pirmā ražotne ārvalstīs

Pēc Apvienotās Karalistes Francija bija lielākais Eiropas automobiļu tirdzniecības tirgus. 1899. gadā Francijādarbību uzsāka Bosch meitas uzņēmums. Uzņēmējdarbība Parīzes meitas uzņēmumā attīstījās ļoti labi, un sākot ar 1905. gadu uzņēmums bija spējīgs apmierināt pieprasījumu pēc magneto aizdedzes sistēmām, kas ražotas uzņēmuma rūpnīcā ar skatu uz Eifeļa torni.

Muitas nodokļi un attīstītie transporta ceļi ļāva Bosch 1905. gadā sākt ražošanu Parīzē.
Muitas nodokļi un attīstītie transporta ceļi ļāva Bosch 1905. gadā sākt ražošanu Parīzē.

Auto sacīkstes — pirmā reklāma

Gadsimta mijā notika pirmās lielās starptautiska mēroga auto sacīkstes — iespēja automobiļu ražotājiem un piegādātājiem demonstrēt savas prasmes. Beļģu sacīkšu braucējs Camille Jenatzy 1903.gadā Īrijā uzvarēja Gordon Bennett kausa izcīņā ar Mercedes automašīnu, daļēji pateicoties uzticamajai Bosch aizdedzes sistēmai, kas izturēja vissmagākajos apstākļos.

Beļģu sacīkšu braucējs Camille Jenatzy ieguva Gordon Bennett kausu 1903. gadā Īrijā ar Mercedes automašīnu, aprīkotā ar Bosch aizdedzes sistēmu.
Beļģu sacīkšu braucējs Camille Jenatzy ieguva Gordon Bennett kausu 1903. gadā Īrijā ar Mercedes automašīnu, aprīkotā ar Bosch aizdedzes sistēmu.
Ar savu sarkano bārdu un matiem un plīvojošo sarkano putekļu mēteli, Jenatzy kļuva par reklāmas ikonu. Viņš reklamēja Bosch aizdedzes sistēmu kā "Sarkanais velns" līdz 1918. gadam.
Ar savu sarkano bārdu un matiem un plīvojošo sarkano putekļu mēteli, Jenatzy kļuva par reklāmas ikonu. Viņš reklamēja Bosch aizdedzes sistēmu kā "Sarkanais velns" līdz 1918. gadam.
1 / 2